Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.

Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης

Παροχή καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης και πρώτων βοηθειών στην κοινότητα

Θεματική Κατηγορία: Υγεία​

Έναρξη Μαθημάτων: 16-11-2024

Μέθοδος εκπαίδευσης: Μικτή διδασκαλία

 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Περίοδος αιτήσεων εγγραφών: Από 06-10-2024 έως 31-10-2024
  • Περίοδος μαθημάτων: Από 16-11-2024 έως 23-11-2024
  • Διάρκεια: 2 εβδομάδες 
    • 1η εβδομάδα: Σάββατο 16-11-2024, 10:30πμ-14:30μμ.
      (4 ώρες σύγχρονη θεωρητική διδασκαλία μέσω διαδικτύου) και έπειτα 6 ώρες ασύγχρονη θεωρητική διδασκαλία ως αναρτημένο εκπαιδευτικό υλικό διαθέσιμο online στη διάρκεια της εβδομάδας.
    • 2η εβδομάδα: Σάββατο 23-11-2024, 9:00πμ-19:00μμ.
      (10 ώρες πρακτική εκπαίδευση δια ζώσης στο Εργαστήριο «Επείγουσας Νοσηλευτικής και Α΄ Βοηθειών», Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, Ηράκλειο).
  • Ώρες επιμόρφωσης: 20 ώρες
  • Πιστωτικές μονάδες ECTS: 0,8 
  • Τύπος πιστοποιητικού: Πιστοποιητικό επιμόρφωσης

Απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση του Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης αποτελεί η πλήρης εξόφληση των διδάκτρων.

  • Επιστημονική ευθύνη: Μιχαήλ Ζωγραφάκης Σφακιανάκης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής​
  • Ακαδημαϊκή ευθύνη: Μιχαήλ Ζωγραφάκης Σφακιανάκης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής
  • Κόστος: 80,00€

Περιγραφή Προγράμματος

Συνοπτική περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος είναι η θεωρητική εκπαίδευση και η πρακτική εξάσκηση στην καρδιοπνευμονική αναζωoγόνηση με χρήση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή και στην παροχή Α΄ βοηθειών στην κοινότητα. Αφορά όλους τους πολίτες που επιθυμούν να εκπαιδευτούν και να δράσουν εθελοντικά, είτε στο άμεσο οικογενειακό περιβάλλον, είτε στον εργασιακό χώρο,  στην κοινότητα, είτε ακόμη και για την αυτοσυντήρησή τους σε περίπτωση που παραστεί ανάγκη για παροχή βοήθειας.

Σκοπός του προγράμματος

Η παροχή καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης και Α΄ Βοηθειών στην κοινότητα και ειδικότερα στον τόπο του συμβάντος, είναι βασικές και σωτήριες υπηρεσίες φροντίδας υγείας που πρέπει οι περισσότεροι πολίτες να είναι σε θέση να τις παρέχουν. Σαφώς, απαιτείται να έχουν παρακολουθήσει ένα κύκλο οργανωμένων μαθημάτων θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης με τις επικαιροποιημένες κάθε φορά κατευθυντήριες οδηγίες, για κάθε περίπτωση τραυματισμού ή απειλητικής για τη ζωή κατάστασης.

Σκοπός του προγράμματος είναι η θεωρητική εκπαίδευση και η πρακτική εξάσκηση στην καρδιοπνευμονική αναζωογόνηση με χρήση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή και στην παροχή Α΄ βοηθειών στην κοινότητα.

Αφορά όλους τους πολίτες που επιθυμούν να εκπαιδευτούν και να δράσουν εθελοντικά, είτε στο άμεσο οικογενειακό περιβάλλον, είτε στην κοινότητα, είτε ακόμη και για την αυτοσυντήρησή τους σε περίπτωση που παραστεί ανάγκη για παροχή βοήθειας. Εκπαιδευόμενοι μπορούν να είναι όλοι οι ενήλικες ενεργοί πολίτες που έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση και παράλληλα η φυσική και πνευματική τους κατάσταση να τους επιτρέπει να αξιολογούν, να ανακαλούν από τη μνήμη τους και να εκτελούν με ακρίβεια συγκεκριμένες δεξιότητες. Η εκπαίδευση γίνεται με διαδραστικό τρόπο και εστιάζει στην αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτών και στην αφομοίωση των γνώσεων από την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευομένων.

Το ενδιαφέρον όλων των πολιτών για ενημέρωση και εκπαίδευση στις Α΄ Βοήθειες είναι προφανώς έντονο και απασχολεί όχι μόνο τα φυσικά πρόσωπα, αλλά και τα νομικά πρόσωπα όπως είναι οι επιχειρήσεις (βιομηχανία, τουρισμός, εστίαση, κ.α.) καθώς και σωματεία/συλλόγους και δημοτικές αρχές της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής.

Το Εργαστήριο είναι κατάλληλα εξοπλισμένο με σύγχρονο εκπαιδευτικό εξοπλισμό και προπλάσματα προσομοίωσης τελευταίας τεχνολογίας. Βρίσκεται σε ένα σύγχρονο κτίριο του ΕΛΜΕΠΑ (Σχολή Επιστημών Υγείας) με κατάλληλους χώρους για διδασκαλία και πρακτική εξάσκηση.

Ομάδες ενδιαφερομένων

Το πρόγραμμα παροχής καρδιοπνευμονικής αναζωογόνησης και Α΄ βοηθειών στην κοινότητα απευθύνεται σε:

  • εργαζόμενους στη βιομηχανία, στον τουρισμό, στην εστίαση, στην εκπαίδευση, σε μέλη σωματείων και συλλόγων, καθώς και σε εθελοντές ιδιώτες.

Απαιτήσεις συμμετοχής:

  • Να είναι ενήλικες πολίτες
  • Να έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
  • Η φυσική και πνευματική τους κατάσταση να τους επιτρέπει να αξιολογούν, να ανακαλούν από τη μνήμη τους και να εκτελούν με ακρίβεια συγκεκριμένες δεξιότητες.

Κριτήρια επιλογής:

  • Να είναι ενήλικες άνω των 18 ετών
  • Προτεραιότητα εκδήλωσης ενδιαφέροντος

Τόπος/Χώρος υλοποίησης

Εργαστήριο «Επείγουσας Νοσηλευτικής και Α΄ Βοηθειών», Τμήμα Νοσηλευτικής, κτίριο Σχολής Επιστημών Υγείας, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο, Εσταυρωμένος, Ηράκλειο Κρήτης

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Το πρόγραμμα βοηθά τους επιμορφούμενους να:

  1. οργανώνουν ένα κατάλληλο φαρμακείο για την κοινότητα, ανάλογα με τις εκάστοτε περιβαλλοντικές και υγειονομικές συνθήκες.
  2. αναγνωρίζουν την ανάγκη να παρέχουν βασική υποστήριξη της ζωής, είτε με τη χρήση αυτόματου εξωτερικού απινιδωτή, είτε χωρίς αυτόν.
  3. εφαρμόζουν τις ενδεδειγμένες πρώτες βοήθειες σε επείγοντα περιστατικά, προνοσοκομειακά, στον τόπο του συμβάντος.
  4. εφαρμόζουν τεχνικές ακινητοποίησης και μεταφοράς ασθενών που χρήζουν επείγουσα περαιτέρω αντιμετώπιση σε υγειονομική δομή.
  5. υλοποιούν εξειδικευμένες τεχνικές δεξιότητες Α’ βοηθειών όπως π.χ. είναι η τοποθέτηση σε θέση ανάνηψης, η ίσχαιμη περίδεση, η τεχνική Heimlich, κ.α.

Τα επιδιωκόμενα επαγγελματικά προσόντα είναι:

Η ετοιμότητα σχεδιασμού, ανάληψης δράσης και παροχής φροντίδας συνδέεται άρρηκτα με τη θεωρητική εκπαίδευση και την τεχνική κατάρτιση με την υλοποίηση εργαστηριακού σκέλος (hands on).

Οι γνώσεις και δεξιότητες στην παροχή Α’ βοηθειών σε καθημερινά επείγοντα συμβάματα στην κοινότητα είναι βασικό επικουρικό προσόν σε οποιονδήποτε χώρο εργασίας και σε οποιονδήποτε χώρο κοινωνικής συνάθροισης, ακόμη και στο άμεσο οικογενειακό περιβάλλον.

Μεθοδολογία υλοποίησης του προγράμματος

  • Η μεθοδολογία του προγράμματος στηρίζεται σε σύγχρονες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις, συμπεριλαμβανομένων της μαθητοκεντρικής προσέγγισης, της διδασκαλίας με την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών, της ερευνητικής-ανακαλυπτικής μεθόδου, της δραματοποίησης και του παιχνιδιού ρόλων, της προσομοίωσης, της μάθησης μέσω παρουσιάσεων, της διδασκαλίας με έμφαση στη δημιουργική σκέψη (Synectics), της διδακτικής αξιοποίησης της εικόνας, καθώς και των βιωματικών και ομαδοσυνεργατικών τεχνικών. Η επίτευξη των γνωστικών στόχων επιτυγχάνεται μέσω της ενεργητικής συμμετοχής των εκπαιδευομένων, ενθαρρύνοντάς τους να αναλάβουν δράση.
  • Το πρόγραμμα χρησιμοποιεί τη μικτή εκπαιδευτική μέθοδο με δια ζώσης διδασκαλία και e-Learning. Η μάθηση γίνεται συνδυαστικά δηλαδή προηγείται η εξ’ αποστάσεως σύγχρονη διδασκαλία (θεωρητικό σκέλος) ακολουθεί η ασύγχρονη διδασκαλία και έπεται η δια ζώσης (σε ημέρες και ώρες που θα είναι προκαθορισμένες από την εγγραφή και την έναρξη κάθε εκπαιδευτικού κύκλου. Προβλέπεται υποχρεωτική παρακολούθηση στη δια ζώσης διδασκαλία σε συγκεκριμένη ώρα ή ημέρα, η εξ’ αποστάσεως διδασκαλία θα γίνεται με χρήση ειδικής εκπαιδευτικής πλατφόρμας μέσω διαδικτύου και Η/Υ από το χώρο του καταρτιζόμενου και η δια ζώσης στο εργαστήριο Επείγουσας και Νοσηλευτικής και Α’ Βοηθειών, στις εγκαταστάσεις του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου.
  • Στο πλαίσιο του προγράμματος γίνεται χρήση ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων που εξασφαλίζουν την αποτελεσματική και ευέλικτη ατομική αυτό-εκμάθηση.
  • Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος γίνεται αμέσως διαθέσιμο στους συμμετέχοντες (ηλεκτρονική μορφή) και εν συνεχεία παραμένει διαθέσιμο στην πλατφόρμα εκπαίδευσης (Πλατφόρμα E-class του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου) χωρίς περιορισμούς σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος.
  • Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος αποτελείται από:
    • Ψηφιακό υλικό για κάθε ενότητα που περιλαμβάνει
      • Πίνακα περιεχομένων
      • Σκοπό της ενότητας
      • Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα της ενότητας
      • Διεξοδική ανάλυση της ενότητας
      • Σύνοψη της ενότητας
      • Βιβλιογραφικές αναφορές
      • Επιλεγμένες διευθύνσεις στο διαδίκτυο με συναφές υλικό
      • Ασκήσεις αυτοαξιολόγησης

Τίτλος ενότητας

Εβδομάδα

Μέθοδος υλοποίησης

Ώρες

Ενότητες 1-5

1η

Σύγχρονη εξ αποστάσεως – Παρουσιάσεις θεωρητικού σκέλους των ενοτήτων

4

Ενότητα 1-5

1η

Ασύγχρονη – Μελέτη αναρτημένου εκπαιδευτικού υλικού

6

Ενότητα 1-5

2η

Διά ζώσης ολοκλήρωση του θεωρητικού μέρους και πρακτική εξάσκηση

10

Τρόπος Αξιολόγησης

Η αξιολόγηση των εκπαιδευομένων θα γίνεται με συμμετοχή σε εξετάσεις με:

  • χρήση ερωτήσεων πολλαπλών επιλογών στο τέλος του κύκλου και
  • επιτυχή εκτέλεση των δεξιοτήτων κατά την πρακτική εξάσκηση

Η επιτυχημένη ολοκλήρωση του προγράμματος και η απονομή Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης απαιτούν

  • να έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία η πρακτική εξάσκηση στην παροχή υπηρεσιών.
  • το ποσοστό των απουσιών να μην υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών της διαζώσης εκπαίδευσης και
  • τη λήψη τελικού βαθμού τουλάχιστον 5,00 στη δεκαβάθμια κλίμακα βαθμολόγησης.

Πληρωμή διδάκτρων

Για την πληρωμή των διδάκτρων θα πρέπει να καταβληθεί εφ’ άπαξ το ποσό έως την Παρασκευή 1-11-2024 στον παρακάτω τραπεζικό λογαριασμό, με σαφή αναφορά στο ονοματεπώνυμο σας και τον τίτλο του προγράμματος (Παροχή πρώτων βοηθειών, κωδ. 81110).

Δικαιούχος: ΕΙΔΙΚΟΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΚΟΝΔΥΛΙΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ

Εθνική Τράπεζα Ελλάδος (ΕΤΕ) ΙΒΑΝ: GR51 0110 2050 0000 2050 1027 179

Περίγραμμα

Το πρόγραμμα είναι συνολικής διάρκειας 20 ωρών και διαρθρώνεται σε 5 μέρη:

  1. Στο πρώτο μέρος θα αναπτυχθεί η διδασκαλία της βασικής υποστήριξης της ζωής (θεωρητικά και με πρακτική εξάσκηση). Θα διδαχθούν τον αλγόριθμο υποστήριξης της ζωής στην περίπτωση που βρίκονται μόνοι τους ως διασώστες, είτε παρευρίσκονται δύο ή περισσότερα άτομα στο συμβάν. Οι εκπαιδευόμενοι θα μάθουν να χρησιμοποιούν αυτόματο εξωτερικό απινιδωτή και να τοποθετούν ένα θύμα σε θέση ανάνηψης.
  2. Στο δεύτερο μέρος θα παρουσιαστεί η σωστή οργάνωση ενός φαρμακείου και η βασική επιδεσμολογία μικροτραυμάτων και μυοσκελετικών κακώσεων (με παράλληλη πρακτική εξάσκηση). Πιο συγκεκριμένα, θα μάθουν να οργανώνουν ένα φαρμακείο που θα ανταποκρίνεται στις εκάστοτε ανάγκες και απαιτήσεις κάποιων δραστηριοτήτων (χώροι εργασίας, φυσικό περιβάλλον, κ.α.) όπως επίσης θα μάθουν να χρησιμοποιούν βασικούς τρόπους επίδεσης τραυμάτων και κακώσεων μαλακών μορίων, αρθρώσεων και οστών.
  3. Στο τρίτο μέρος οι συμμετέχοντες θα εκπαιδευτούν στην αναγνώριση του είδους και της βαρύτητας μιας αιμορραγίας και με ποια διαδοχικά βήματα μπορεί να ελεγχθεί στον τόπο του συμβάντος. Πρόκειται για αιμορραγίες φλεβικών και αρτηριακών αγγείων που διαφέρουν μεταξύ τους σε ποιότητα, ποσότητα και αντιμετώπιση.
  4. Στο τέταρτο μέρος θα διδαχθούν τη διάσωση θύματος από πνιγμονή από ξένο σώμα (με πρακτική εξάσκηση). Οι συμμετέχοντες θα εκπαιδευτούν στην αναγνώριση της πνιγμονής από ξένο σώμα και στην εκτέλεση των διαδοχικών βημάτων ώστε να αποκατασταθεί η βατότητα του αεραγωγού, προκειμένου να επιβιώσει το θύμα.

Στο πέμπτο και τελευταίο μέρος οι συμμετέχοντες θα εκπαιδευτούν στην αναγνώριση και αντιμετώπιση διαφόρων επειγουσών καταστάσεων υγείας προκειμένου τα θύματα να σταθεροποιηθούν επί τόπου και να αποφύγουν περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασής τους. Τέτοιες καταστάσεις είναι τα δήγματα, η αλλεργική καταπληξία, οι επιληπτικοί σπασμοί, το θερμικό, ηλεκτρικό και χημικό έγκαυμα κ.α.

Επικοινωνία:

Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. ΕΛΜΕΠΑ: kedivim@hmu.gr

ΕΥ: mzografakis@hmu.gr