Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.

Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης

“ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ ” ΕΤΗΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Θεματική Κατηγορία: Εκπαίδευση, Υγεία, Υπηρεσίες​

Έναρξη Μαθημάτων: 28-05-2025

Μέθοδος εκπαίδευσης: Μικτή διδασκαλία

 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Περίοδος αιτήσεων εγγραφών: Από 14-04-2025 έως 20-05-2025
  • Περίοδος μαθημάτων: Από 28-05-2025 έως 15-01-2026 
  • Ώρες επιμόρφωσης: 400 ώρες
  • Πιστωτικές μονάδες ECTS:
  • Τύπος πιστοποιητικού: Πιστοποιητικό επιμόρφωσης

Το πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με την ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΙΣ Μονοπρόσωπη ΙΚΕ.

  • Επιστημονική ευθύνη: Μαυροματάκης Φώτιος, Καθηγητής
  • Ακαδημαϊκή ευθύνη: Καλαιτζάκη Αργυρούλα, Αν. Καθηγήτρια
  • Κόστος συμμετοχής: 1.100 ​€

“Αλληλεπίδρασις’’ ΙΚΕ

Associate Member of European Family Therapy Association (EFTA)

Έτος Ιδρύσεως 2013

‘’Κέντρο Συστημικής Εκπαίδευσης και Συμβουλευτικής σε παιδιά, εφήβους, ενήλικες και ζευγάρια ‘’

«Με το Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης, που θα λάβετε μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος, αποκτάτε ένα σημαντικό προσόν που μπορεί να συμβάλει στην επαγγελματική σας αποκατάσταση στον ιδιωτικό ή τον δημόσιο τομέα.
Ειδικά για τον δημόσιο τομέα, η συνεισφορά του στην πρόσληψη θα καθορίζεται από τη μοριοδότηση που θα προβλέπεται στις εκάστοτε προκηρύξεις.»

Περιγραφή Προγράμματος

Συνοπτική περιγραφή

Το ετήσιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα αποτελεί ένα εντατικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα στη συστημική παρέμβαση σε παιδιά και εφήβους.

Η συστημική παρέμβαση και θεραπεία αποτελεί μια σύγχρονη ψυχοθεραπευτική προσέγγιση της οποίας η αποτελεσματικότητα σε παιδιά και εφήβους  έχει ερευνητικά αποδειχθεί από πλήθος μελετών. Το Πρόγραμμα είναι διάρκειας 400 ωρών.

Υλοποιείται από την ‘’Αλληλεπίδρασις’’ ΙΚΕ, που αποτελεί πιστοποιημένο φορέα εκπαίδευσης στη Συστημική Συμβουλευτική και Θεραπεία από την  Ευρωπαϊκή Εταιρεία Οικογενειακής Θεραπείας – Κλάδος Ινστιτούτων Εκπαίδευσης (European Family Therapy Association – EFTA Training Institutes Chamber) από το 2014

Σκοπός του προγράμματος

Στόχος του Εκπαιδευτικού Προγράμματος είναι να προσφέρει στους σπουδαστές αφενός κατανόηση των βασικών αρχών της Συστημικής Θεωρίας και τη διεύρυνση του τρόπου αντίληψης και κατανόησης των προβλημάτων που εμφανίζονται σε παιδιά και εφήβους 

Παράλληλα στοχεύει στο να αποκτήσουν τις μεθόδους  και τεχνικές εκτίμησης, αξιολόγησης και πρώιμης παρέμβασης σε ένα ευρύ φάσμα προβλημάτων που εμφανίζονται σε παιδιά και εφήβους 

Επιπλέον, μέσα από την πρακτική άσκηση, οι σπουδαστές θα βοηθηθούν να αποκτήσουν δεξιότητες συστημικής συμβουλευτικής και συστημικής θεραπείαςς  στον επαγγελματικό χώρο που δραστηριοποιούνται.

Ομάδες ενδιαφερομένων

Το Πρόγραμμα «ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ  ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ»  απευθύνεται σε επαγγελματίες που ενδιαφέρονται

1)   να γνωρίσουν τις βασικές αρχές της συστημικής παρέμβασης

2)    να διευρύνουν τον τρόπο αντίληψης και κατανόησης των προβλημάτων που εμφανίζονται σε παιδιά και εφήβους 

3)    να αποκτήσουν τις μεθόδους  και τεχνικές εκτίμησης, αξιολόγησης και πρώιμης παρέμβασης σε ένα ευρύ φάσμα προβλημάτων που εμφανίζονται σε παιδιά και εφήβους 

 Συμμετέχοντες στο πρόγραμμα μπορεί να είναι:

  • Εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων
  • Απόφοιτοι Τμήματος Ψυχολογίας
  • Απόφοιτοι Τμήματος Κοινωνικής Εργασίας
  • Ειδικευόμενοι ή Ειδικευμένοι Ψυχίατροι
  • Ιατροί
  • Κοινωνιολόγοι
  • Απόφοιτοι Νομικής Σχολής
  • Δικαστικοί
  • Τελειόφοιτοι ή 3ετείς φοιτητές των ως άνω αναφερόμενων σχολών

Απαιτήσεις συμμετοχής:

  • Πτυχίο Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης
  • Γνώση Αγγλικής
  • Χρήση ΗΥ

Τόπος/Χώρος υλοποίησης

Η πραγματοποίηση των μαθημάτων γίνεται στις εγκαταστάσεις της ‘’Αλληλεπίδρασις’’ ΙΚΕ, Εθνικής Αντιστάσεως 82, Ηράκλειο Κρήτης και/ή σε χώρο που του ΕΛΜΕΠΑ. 

Αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Το πρόγραμμα ΄΄ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ ΄΄στοχεύει στην παροχή εξειδικευμένης γνώσης και δεξιοτήτων για την κατανόηση, αξιολόγηση και παρέμβαση σε θέματα που αφορούν στην ανάπτυξη και στην ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων, μέσα από τη Συστημική Θεώρηση και Θεραπεία.

Με βάση τις αρχές της Συστημικής Προσέγγισης, το πρόγραμμα εστιάζει:

  1. Στη Θεωρητική Κατάκτηση/Θεμελίωση:

Παρουσίαση των βασικών εννοιών της Συστημικής Θεωρίας και των διαφόρων σχολών Συστημικής Θεραπείας.

Κατανόηση των τρόπων με τους οποίους λειτουργούν τα οικογενειακά και κοινωνικά συστήματα, καθώς και της επιρροής τους στην ανάπτυξη του παιδιού και του εφήβου.

  1. Στη Συστημική Κατανόηση Ειδικών Θεμάτων μέσα στην οικογένεια:

Μελέτη θεμάτων όπως το διαζύγιο, το πένθος, η χρόνια ασθένεια, η κακοποίηση και η ενδοοικογενειακή βία μέσα από τη Συστημική Οπτική.

Στη προσέγγιση των βασικών αρχών αναπτυξιακής και κλινικής ψυχολογίας παιδιών και εφήβων.

Εξέταση των αναπτυξιακών σταδίων του παιδιού και των μοτίβων επικοινωνίας.

Η σημασία του γονεικού ρόλου στην ψυχική υγεία και την ψυχοπαθολογία του παιδού και εφήβου.

Κατανόηση και υποστήριξη της σεξουαλικής ανάπτυξης, του σεξουαλικού προσανατολισμού και της ταυτότητας φύλου των παιδιών και εφήβων.

Μεθοδολογία υλοποίησης του προγράμματος

  • Το πρόγραμμα χρησιμοποιεί τη δια ζώσης εκπαίδευση με συνδυασμό της θεωρητικής κατάρτισης και της πρακτικής άσκησης. Για τους συμμετέχοντες από άλλα μέρη της Ελλάδος υπάρχει η δυνατότητα παρακολούθησης μέσω Skype.
  • Στο πλαίσιο του προγράμματος γίνεται χρήση ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων που εξασφαλίζουν την αποτελεσματική και ευέλικτη ατομική αυτό-εκμάθηση.
  • Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος γίνεται αμέσως διαθέσιμο στους συμμετέχοντες (ηλεκτρονική μορφή).
  • Για την εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται:
    • Χρήση βιντεοπροτζέκτορα για προβολή παρουσίασης σε PowerPoint.
    • Προβολή βίντεο
    • Πραγματοποίηση προσομοιώσεων συνεδρίας συστημικής θεραπείας
    • Κλινική ανάλυση ιστορικού περιστατικών
    • Ομαδική και ατομική εποπτεία
    • Εκπόνηση ερασιών ανά έτος
    • Παιχνίδια ρόλων
    • Επικοινωνία εκπαιδευτών – εκπαιδευόμενων  επιτυγχάνεται με τη χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου

Μέθοδος υλοποίησης

Δια ζώσης

Ασύγχρονη

Διδασκαλία

150 ώρες

 

90 ώρες

 

Αυτοδιδασκαλία

 

50  ώρες

 

Προσομοίωση θεραπείας (10 Κυριακές)

60 ώρες

 

Μελέτη  περιστατικών  

 

 

50 ώρες

 

Σύνολο:

260

140

ΣΥΝΟΛΟ:          400 ΏΡΕΣ

Τρόπος Αξιολόγησης

Η αξιολόγηση των εκπαιδευομένων θα γίνεται ως εξής:

Η αξιολόγηση των εκπαιδευομένων θα γίνεται με

  • Εκπόνηση μιας εργασίας
  • Γραπτή εξέταση στο τέλος του προγράμματος που περιλαμβάνει τόσο θεωρητικού τύπου ερωτήσεις όσο και θέματα εκτίμησης των αποκτηθέντων κλινικών δεξιοτήτων

Η επιτυχημένη ολοκλήρωση του προγράμματος και η απονομή Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης απαιτούν

  • την εκπόνηση της εργασίας
  • το ποσοστό των απουσιών να μην υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης και
  • την λήψη   βαθμού εξέτασης, τουλάχιστον, 6 στη δεκαβάθμια κλίμακα βαθμολόγησης

Περίγραμμα

Θα πραγματοποιηθεί σύγχρονη εκπαίδευση (δυνατότητα παρακολούθησης δια-ζώσης ή εξ αποστάσεως) στις εξής θεματικές ενότητες:

1η Θεματική Ενότητα:  Εισαγωγή στη Θεωρία Συστημάτων

2η Θεματική Ενότητα: Ειδικά Οικογενειακά Θέματα και Συστημική Παρέμβαση

3η Θεματική Ενότητα: Ψυχική υγεία παιδιού και εφήβου

4η Θεματική Ενότητα: Διαταραχές στην ψυχική υγεία παιδιού και εφήβου

5η Θεματική Ενότητα: Το σύστημα σχολείο

Επίσης, το πρόγραμμα περιλαμβάνει και ασύγχρονη, εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Εκπαιδευτικό υλικό (άρθρα, video κ.λπ.) θα δοθεί από τους εκπαιδευτές σε έντυπη ή  ηλεκτρονική μορφή,  το οποίο θα μελετούν οι εκπαιδευόμενοι /εκπαιδευόμενες σε χρόνο που θα επιλέγουν οι ίδιοι.

Ενότητα 1:

Εισαγωγή στην θεωρία συστημάτων

Θεωρία

20 ώρες διά ζώσης

20 ώρες ασύχγρονη

Πρακτική

10 ώρες

Μελέτη

5 ώρες

Προσομοίωση θεραπείας

6 ώρες

 Η θεματική ενότητα «Εισαγωγή στη Θεωρία Συστημάτων» παρέχει μια συνολική επισκόπηση της συστημικής θεωρίας και της εφαρμογής της σε διαφορετικά πλαίσια, με έμφαση στη συστημική θεραπεία και τις οικογενειακές δυναμικές. Στόχος της ενότητας είναι η κατανόηση των βασικών εννοιών της θεωρίας συστημάτων, η διερεύνηση των διαφορετικών προσεγγίσεων της συστημικής θεραπείας και η εφαρμογή αυτών των αρχών στη θεραπευτική πρακτική και την ανάλυση οικογενειακών και κοινωνικών συστημάτων.

Η ενότητα ξεκινά με το μάθημα «Βασικοί Ορισμοί Συστημικής Θεωρίας», όπου οι εκπαιδευόμενοι έρχονται σε επαφή με τις θεμελιώδεις έννοιες της θεωρίας συστημάτων, όπως η ολότητα, η αλληλεπίδραση, η ισορροπία, η αυτοοργάνωση και η ανατροφοδότηση. Διερευνώνται οι αρχές που διέπουν τα συστήματα, είτε αυτά είναι βιολογικά, κοινωνικά ή ψυχολογικά, και παρουσιάζεται η σημασία της ολιστικής προσέγγισης στην κατανόηση πολύπλοκων φαινομένων.

Στη συνέχεια, το μάθημα «Σχολές Συστημικής Θεραπείας» εξετάζει τις κύριες θεωρητικές προσεγγίσεις που έχουν αναπτυχθεί στο πλαίσιο της συστημικής θεραπείας. Παρουσιάζονται οι πιο σημαντικές σχολές, όπως η Δομική Οικογενειακή Θεραπεία, η Στρατηγική Θεραπεία, η Θεραπεία του Μιλάνου και άλλες. Οι εκπαιδευόμενοι μελετούν τις διαφορές μεταξύ αυτών των προσεγγίσεων, τις βασικές αρχές και τεχνικές τους, καθώς και τα πεδία εφαρμογής τους. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μετάβαση από τις ατομοκεντρικές προσεγγίσεις σε πιο συστημικές και ολιστικές πρακτικές στη θεραπεία.

Το μάθημα «Η θεώρηση του συμπτώματος στη συστημική θεραπεία» αναλύει πώς η συστημική θεωρία εφαρμόζεται στην ψυχοθεραπευτική πρακτική. Οι εκπαιδευόμενοι διερευνούν τη σημασία της αλληλεπίδρασης των μελών ενός συστήματος (όπως η οικογένεια) και τον τρόπο με τον οποίο οι αλλαγές σε ένα μέρος του συστήματος επηρεάζουν το σύνολο. Αναλύονται έννοιες όπως η ομοιόσταση, η αλλαγή πρώτης και δεύτερης τάξης, καθώς και ο ρόλος του θεραπευτή ως παράγοντα αλλαγής στο σύστημα.

Τέλος, το μάθημα «Τα τρίγωνα στην οικογένεια» εξετάζει τη λειτουργία των τριγωνικών σχέσεων στις οικογένειες και τις επιπτώσεις τους στη δυναμική των σχέσεων. Βασισμένο στη θεωρία του Bowen για τα οικογενειακά συστήματα, το μάθημα αναλύει πώς τα τρίγωνα σχηματίζονται ως μηχανισμοί σταθεροποίησης σε περιόδους έντασης, αλλά και πώς μπορούν να επηρεάσουν τη συναισθηματική ανάπτυξη και τις σχέσεις των μελών της οικογένειας. Παρουσιάζονται παραδείγματα από θεραπευτικές παρεμβάσεις και προτείνονται τεχνικές για την αναγνώριση και διαχείριση των τριγωνικών σχέσεων στην οικογενειακή θεραπεία.

Μέσα από τη θεματική ενότητα «Εισαγωγή στη Θεωρία Συστημάτων», οι εκπαιδευόμενοι αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα της συστημικής σκέψης και των εφαρμογών της στην ψυχοθεραπεία. Η ενότητα συνδυάζει θεωρητική γνώση με πρακτικές προσεγγίσεις, δίνοντας στους συμμετέχοντες τα απαραίτητα εργαλεία για την κατανόηση και την παρέμβαση σε συστήματα που βρίσκονται σε αλληλεπίδραση.

Ενότητα 2

Ειδικά οικογενειακά θέματα και συστημική παρέμβαση

Θεωρία

35 ώρες διά ζώσης

20 ώρες ασύγχρονη

Πρακτική

10 ώρες

Μελέτη

10 ώρες

Προσομοίωση θεραπείας

18 ώρες

 Η ενότητα εστιάζει στην εφαρμογή της συστημικής προσέγγισης στη συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη των οικογενειών, με σκοπό την κατανόηση και την επίλυση κρίσιμων ζητημάτων που αφορούν τις οικογενειακές δυναμικές. Κάθε μάθημα εξετάζει ένα συγκεκριμένο θέμα, προσφέροντας εργαλεία και μεθόδους για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν στην οικογενειακή ζωή. Η επίδραση του διαζυγίου στο παιδί και τη συναισθηματική του ανάπτυξη αναλύεται μέσω της συστημικής προσέγγισης, η οποία εξετάζει πώς η οικογενειακή ισορροπία διαταράσσεται και τονίζει τη σημασία της υποστήριξης και επικοινωνίας εντός της οικογένειας. Παράλληλα, η συστημική θεωρία βοηθά στην κατανόηση των ψυχολογικών και κοινωνικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει μια οικογένεια όταν ένα μέλος της νοσεί από χρόνια ασθένεια, προσφέροντας στρατηγικές για την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.

Αντίστοιχα, αναλύεται η διαδικασία του πένθους και ο τρόπος που το οικογενειακό σύστημα προσαρμόζεται στην απώλεια. Η συστημική προσέγγιση υπογραμμίζει τις αντιδράσεις των μελών της οικογένειας και προτείνει τρόπους διαχείρισης της θλίψης, με στόχο τη διατήρηση των οικογενειακών δεσμών. Στο πλαίσιο της κακοποίησης και της ενδοοικογενειακής βίας, εξετάζονται οι αιτίες και οι συνέπειες αυτών των φαινομένων, ενώ το μάθημα επικεντρώνεται στην αλλαγή των οικογενειακών δυναμικών και την υποστήριξη των θυμάτων. Η συζήτηση για τις σύγχρονες μορφές οικογένειας αναδεικνύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι διαφορετικοί τύποι οικογενειών (όπως οι μονογονεϊκές και οι οικογένειες LGBTQ+) και πώς η θεωρία συστημάτων μπορεί να ενισχύσει την αναγνώριση και την υποστήριξή τους.

Η εξάρτηση (όπως η εξάρτηση από ουσίες, αλκοόλ ή τυχερά παιχνίδια) εντός του οικογενειακού πλαισίου αναλύεται επίσης, με στόχο την κατανόηση της δυναμικής της εξάρτησης και της επίδρασής της στις οικογενειακές σχέσεις. Η συστημική προσέγγιση βοηθά στην ενίσχυση των οικογενειακών δεσμών και στην αποκατάσταση της ισορροπίας. Τέλος, η συμβουλευτική γονεϊκού ζεύγους επικεντρώνεται στην ενίσχυση της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ των γονέων, εξετάζοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν στη γονεϊκή τους πορεία και παρέχοντας εργαλεία για την ενίσχυση της λειτουργικότητας της οικογένειας.

Η ενότητα αυτή προσφέρει μια εις βάθος κατανόηση των οικογενειακών σχέσεων και παρέχει πρακτικά εργαλεία για την εφαρμογή της συστημικής προσέγγισης στη συμβουλευτική και υποστήριξη των οικογενειών, ενισχύοντας την ευημερία και τη λειτουργικότητά τους. 

Ενότητα 3

Ψυχική υγεία παιδιού και εφήβου

Θεωρία

45 ώρες διά ζώσης

20 ώρες ασύγχρονη

Πρακτική

10 ώρες

Μελέτη

15 ώρες

Προσομοίωση θεραπείας

12 ώρες

 Η ενότητα εστιάζει/στοχεύει στην κατανόηση των διεργασιών που συμβάλουν στην υγιή ανάπτυξη των παιδιών και εφήβων καθώς και στην κατάκτηση θεωρητικών γνώσεων σε θέματα ψυχοπαθολογίας και θεραπευτικών παρεμβάσεων σε αυτές τις ηλικίες.

Οι βασικές αρχές της Αναπτυξιακής Ψυχολογίας, παρέχουν το πλαίσιο κατανόησης των διεργασιών που συμβάλλουν στην ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων, ενώ οι αρχές της Κλινικής Ψυχολογίας παιδιού και εφήβου, παρέχουν τις θεωρητικές γνώσεις για τις διαδικασίες της αξιολόγησης και της παρέμβασης σε αυτές τις ηλικίες.

Υπό το πρίσμα της συστημικής θεωρίας, το παιδί είναι μέλος ενός ευρύτερου συστήματος, (στο οποίο ανήκουν άλλα «υποσυστήματα» όπως η οικογένεια, το σχολείο, η παρέα των συνομηλίκων και οι σημαντικοί άλλοι στη ζωή του παιδιού;;). Ως πιο σημαντικό ορίζεται το σύστημα της οικογένειας. Μέσω της συστημικής αξιολόγησης, συλλέγονται πληροφορίες για τα δυναμικά των σχέσεων και τα μοτίβα επικοινωνίας που αναπτύσσονται στο σύστημα-οικογένεια, στο οποίο ανήκει το παιδί ή ο έφηβος.

Στην παρούσα ενότητα, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στις αλλαγές που παρατηρούνται στα μοτίβα επικοινωνίας, με βάση τα αναπτυξιακά στάδια του παιδιού, ενώ εξετάζεται επίσης, ο τρόπος που ο γονεϊκός ρόλος σχετίζεται με την ανάπτυξη της ψυχοπαθολογίας στο παιδί/έφηβο.

Τέλος, σε επίπεδο παρέμβασης, στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται τεχνικές βασισμένες στην συστημική προσέγγιση, που στόχο έχουν να συμβάλουν στην αλλαγή της αναφερόμενης ως προβληματική/μη επιθυμητή για το σύστημα, κατάστασης.

 Ενότητα 4

Διαταραχές στην ψυχική υγεία παιδιού και εφήβου 

Θεωρία

35 ώρες διά ζώσης

20 ώρες ασύγχρονη

Πρακτική

10 ώρες

Μελέτη

15 ώρες

Προσομοίωση θεραπείας

18 ώρες

Στην ενότητα παρουσιάζεται ένα εύρος ψυχικών διαταραχών της παιδικής και εφηβικής ηλικίας όπως και θεραπευτικές παρεμβάσεις, ανάλογες των παρατηρούμενων δυσκολιών. Αναλυτικότερα, η θεματολογία αφορά στις αγχώδεις διαταραχές, στην ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, στις διαταραχές μυοσπασμάτων (τικ), στις διαταραχές διάθεσης, στις διαταραχές ύπνου, σίτισης, απέκκρισης, στην διαταραχή ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ), στις διαταραχές συμπεριφοράς και τέλος στις διαταραχές αυτιστικού φάσματος. Επίσης, εξετάζονται θέματα ταυτότητας και έκφρασης φύλου σε παιδιά και εφήβους, και τρόποι υποστήριξης τους στο πλαίσιο μιας θεραπευτικής διαδικασίας. Τέλος, ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα παιδιά και εφήβους που παρουσιάζουν καταθλιπτική συμπτωματολογία και συγκεκριμένα στα χαρακτηριστικά που παρατηρούνται στις οικογένειες αυτών, καθώς, όπως έχει ήδη αναφερθεί, στη συστημική θεωρία, τα παιδιά προσεγγίζονται ως μέλη του συστήματος της οικογένειας που ανήκουν.

 Ενότητα 5

Το σύστημα Σχολείο

Θεωρία

15 ώρες διά ζώσης

10  ώρες ασύγχρονη

Πρακτική

10  ώρες

Μελέτη

5 ώρες

Προσομοίωση θεραπείας

6 ώρες

Η θεματική ενότητα «Το Σύστημα Σχολείο» προσεγγίζει το σχολείο ως έναν πολυεπίπεδο οργανισμό, στον οποίο αλληλεπιδρούν μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς και φορείς της κοινότητας. Βασικός σκοπός της ενότητας είναι η κατανόηση του σχολείου όχι απλώς ως ενός χώρου μετάδοσης γνώσεων, αλλά ως ενός δυναμικού και ανοιχτού συστήματος, το οποίο επηρεάζεται από κοινωνικές, οικογενειακές και πολιτισμικές παραμέτρους. Μέσα από τις επιμέρους θεματικές, δίνεται έμφαση στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα σύγχρονα σχολεία και στις πρακτικές που μπορούν να ενισχύσουν την εύρυθμη λειτουργία τους.

Ένας από τους βασικούς άξονες της ενότητας είναι η μελέτη του σχολικού εκφοβισμού, ενός φαινομένου με σοβαρές επιπτώσεις στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών. Οι εκπαιδευόμενοι θα εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά, τις μορφές και τις αιτίες του εκφοβισμού, καθώς και με στρατηγικές πρόληψης και αντιμετώπισής του σε επίπεδο σχολικής κοινότητας. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σημασία της ενσυναίσθησης, της διαμεσολάβησης και των παρεμβάσεων που ενισχύουν ένα ασφαλές και υποστηρικτικό σχολικό περιβάλλον.

Παράλληλα, η ενότητα εστιάζει στη συστημική θεώρηση της σχέσης σχολείου-οικογένειας, αναγνωρίζοντας τον καθοριστικό ρόλο της οικογένειας στη μαθησιακή πορεία των παιδιών. Μέσα από τη συστημική προσέγγιση, αναδεικνύονται οι τρόποι με τους οποίους η αλληλεπίδραση σχολείου και οικογένειας μπορεί να ενισχύσει τη σχολική επιτυχία, να προάγει τη συναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών και να συμβάλει στη διαχείριση εκπαιδευτικών και κοινωνικών προκλήσεων. Δίνεται έμφαση στη σημασία της επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων, καθώς και στις μεθόδους συνεργασίας για τη δημιουργία ενός ενιαίου υποστηρικτικού πλαισίου για τους μαθητές.

Η τρίτη διάσταση της ενότητας αφορά την οικοσυστημική προσέγγιση στο σχολείο, η οποία εξετάζει το σχολείο ως μέρος ενός ευρύτερου οικοσυστήματος. Οι εκπαιδευόμενοι θα διερευνήσουν πώς παράγοντες όπως το κοινωνικοοικονομικό περιβάλλον, οι τοπικές κοινότητες και οι πολιτικές αποφάσεις επηρεάζουν τη λειτουργία του σχολείου. Επιπλέον, θα παρουσιαστούν οικοσυστημικές τεχνικές που μπορούν να εφαρμοστούν στην εκπαιδευτική διαδικασία, όπως η δημιουργία υποστηρικτικών δικτύων, η ανάπτυξη συνεργασιών με την κοινότητα και η εφαρμογή παιδαγωγικών πρακτικών που λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.

Συνολικά, η ενότητα «Το Σύστημα Σχολείο» επιδιώκει να παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα του σχολείου ως ζωντανού και αλληλεπιδραστικού συστήματος. Οι εκπαιδευόμενοι θα αποκτήσουν πολύτιμες γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να συμβάλουν ενεργά στη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού, συνεργατικού και αποτελεσματικού σχολικού περιβάλλοντος

Επικοινωνία:

Το πρόγραμμα υλοποιείται σε συνεργασία με την ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΙΣ Μονοπρόσωπη ΙΚΕ.

Επικοινωνία:
Υπεύθυνη προγράμματος: Αϊβαλιώτη Ελένη, Ψυχολόγος MSc, PhD
allilepidrasis@gmail.com , 2810210421, 6949237721

Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. ΕΛΜΕΠΑ: kedivim@hmu.gr