Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.

Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης

Προηγμένη Εκπαίδευση για Επαγγελματίες σε Διεπιστημονικές Ομάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας στην Κοινότητα

Θεματική Κατηγορία: Εκπαίδευση, Υγεία​

Έναρξη Μαθημάτων: 06-10-2025

Μέθοδος εκπαίδευσης: Μικτή διδασκαλία

 ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

  • Περίοδος αιτήσεων εγγραφών: Από 15-09-2025 έως 30-09-2025​
  • Έναρξη μαθημάτων: 06-10-2025
  • Ώρες επιμόρφωσης: 750 ώρες
  • Τύπος πιστοποιητικού: Βεβαίωση συμμετοχής
  • Επιστημονική ευθύνη: Κλειώ Κούτρα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας​
  • Ακαδημαϊκή ευθύνη: Κλειώ Κούτρα, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας
  • Αρχικό κόστος: – €

Περιγραφή Προγράμματος

Το πρόγραμμα επιμόρφωσης «Προηγμένη Εκπαίδευση για Επαγγελματίες σε Διεπιστημονικές Ομάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας στην Κοινότητα» που προσφέρεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του ΕΛΜΕΠΑ, στοχεύει στην ενδυνάμωση επαγγελματιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας που δραστηριοποιούνται σε κοινοτικές υπηρεσίες. Εστιάζει στην ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων διεπιστημονικής συνεργασίας και στη χρήση ψηφιακών εργαλείων στην υγεία. Το πρόγραμμα καλύπτει θεματικές όπως η διεπιστημονική συνεργασία, η αποτελεσματική επικοινωνία, η κοινή στοχοθεσία στην υγειονομική φροντίδα, η ψηφιακή υγεία, ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός παρεχόμενων υπηρεσιών και η ανάπτυξη βασικών επαγγελματικών δεξιοτήτων.

Οι συμμετέχοντες/ούσες θα αποκτήσουν τεχνογνωσία στη διεπιστημονική φροντίδα, στη λήψη αποφάσεων και στον συντονισμό υπηρεσιών με επίκεντρο τον εξυπηρετούμενο/η. Δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην καινοτομία, την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα, ώστε οι εκπαιδευόμενοι/ες να είναι σε θέση να ηγηθούν και να ενδυναμώσουν διεπιστημονικές ομάδες υγείας και κοινωνικής φροντίδας σε οργανισμούς πρωτοβάθμιας υγείας στην κοινότητα.

Ομάδες ενδιαφερομένων

Το Πρόγραμμα «Προηγμένη Εκπαίδευση για Επαγγελματίες σε Διεπιστημονικές Ομάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας στην Κοινότητα» απευθύνεται σε αποφοίτους/ες τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συναφών κλάδων υγείας και κοινωνικών επιστημών όπως:

  • Επαγγελματίες Υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας που εργάζονται ή επιθυμούν να εργαστούν σε κοινοτικές δομές ή/και διεπιστημονικές ομάδες σε κοινοτικές δομές και υπηρεσίες,
  • Πτυχιούχους επιπέδου EQF6 (π.χ. κοινωνικούς λειτουργούς, νοσηλευτές, ψυχολόγους, εργοθεραπευτές, ιατρούς, φυσικοθεραπευτές κ.ά.) από τον χώρο της υγείας και των κοινωνικών επιστημών,
  • Επαγγελματίες που στοχεύουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας, ψηφιακής υγείας, σχεδιασμού ολοκληρωμένης φροντίδας και διαχείρισης διεπιστημονικών ομάδων,
  • Στελέχη κοινοτικών φορέων, ΜΚΟ ή δημόσιων υπηρεσιών που παρέχουν φροντίδα σε ευάλωτες ομάδες πληθυσμού.

Απαιτήσεις συμμετοχής:

  • Ολοκλήρωση του συνόλου των τεσσάρων θεματικών ενοτήτων ή επιλογή μιας από τις τέσσερις ενότητες,
  • Πτυχίο τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, επίπεδο 6,
  • Διετή εμπειρία σε μονάδες κοινωνικής φροντίδας στην κοινότητα ή πρωτοβάθμιας υγείας,
  • Συμμετοχή σε διεπιστημονικές ομάδες σε κοινοτικές υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας.

Κριτήρια επιλογής:

  • Πτυχίο τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, επίπεδο 6 συναφών κλάδων υγείας και κοινωνικών επιστημών,
  • Διετή εμπειρία σε μονάδες κοινωνικής φροντίδας ή πρωτοβάθμιας υγείας,
  • Συμμετοχή των επαγγελματιών με το σύνολο της διεπιστημονικής ομάδας από τις κοινοτικές υπηρεσίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας θα έχουν προτεραιότητα.

Μεθοδολογία υλοποίησης του προγράμματος

Το Πρόγραμμα απονέμει τίτλο «Προηγμένη Εκπαίδευση για Επαγγελματίες σε Διεπιστημονικές Ομάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας στην Κοινότητα». Διαρκεί 8 μήνες, είναι συνολικής διάρκειας 750 ωρών και περιλαμβάνει δια ζώσης μαθήματα, online-σύγχρονα, online-ασύγχρονα, ομαδική εργασία, εργαστήριο, πρακτική και μελέτη. Αντιστοιχεί σε 30 πιστωτικές μονάδες.

Διεπιστημονική Συνεργασία στην Ομάδα Υγείας & Κοινωνικής Φροντίδας στην Κοινότητα

Πλήθος ωρών

750

ECTS

30

1. Συνεργατική Ηγεσία και Διεπιστημονική Συνεργασία στην Υγεία (Collaborative Leadership and Teamwork in Healthcare)

175

 7 ECTS

2. Προσωποκεντρική και Πολιτισμικά Ευαίσθητη Φροντίδα (Person-Centered and Culturally Sensitive Care)

125

5 ECTS

3. Ψηφιακή Υγεία και Διαχείριση Δεδομένων

(Digital Health and Data Management)

375

15 ECTS

4. Βασικές Δεξιότητες στον Τομέα της Υγείας

(Baseline Competencies in Healthcare)

75

3 ECTS

Τρόπος Αξιολόγησης

Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα λάβουν «Βεβαίωση Παρακολούθησης» από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης, του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου με την συμπλήρωση του απαιτούμενου αριθμού ωρών παρακολούθησης για το σύνολο των τεσσάρων θεματικών ενοτήτων ή επιλογή μιας από τις τέσσερις ενότητες του προγράμματος επιμόρφωσης «Προηγμένη Εκπαίδευση για Επαγγελματίες σε Διεπιστημονικές Ομάδες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας στην Κοινότητα».

Επίσης, δίνεται η δυνατότητα σε όσους το επιθυμούν να αξιολογηθούν από ανεξάρτητο φορέα πιστοποίησης σύμφωνα με το ISO 17024 και να λάβουν πιστοποιητικό μικροδιαπιστευτηρίων. Οι εξετάσεις θα πραγματοποιούνται μετά την ολοκλήρωση κάθε ενότητας, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας, και θα οδηγεί στην απόκτηση πιστοποιητικού από το φορά διαπίστευσης για κάθε μικροδιαπιστευτήριο.

Περίγραμμα

Το πρόγραμμα είναι συνολικής διάρκειας 750 ωρών και διαρθρώνεται σε 4 μέρη:

  • στο πρώτο μέρος: Συνεργατική Ηγεσία και Διεπιστημονική Συνεργασία στην Υγεία
  • στο δεύτερο μέρος: Προσωποκεντρική και Πολιτισμικά Ευαίσθητη Φροντίδα
  • στο τρίτο μέρος Γ: Ψηφιακή Υγεία και Διαχείριση Δεδομένων
  • στο τέταρτο μέρος Δ: Βασικές Δεξιότητες στον Τομέα της Υγείας

1. Συνεργατική Ηγεσία και  Διεπιστημονική Συνεργασία στην Υγεία

 

Ενότητα A1 Συνεργατική ηγεσία και λήψη απόφασης 

 

Αντικείμενο ενότητας: Σε αυτή την ενότητα θα αποκτήσουν θεωρητική και πρακτική κατανόηση των βασικών αρχών συλλογικής ηγεσίας και θα εκπαιδευτούν σε δεξιότητες που υποστηρίζουν τη διεπιστημονική συνεργασία στις ομάδες υγείας και κοινωνικής φροντίδας στην κοινότητα (CBITs). Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:  

·                 Να επιλέγουν και να εφαρμόζουν κατάλληλες αρχές και στυλ συλλογικής ηγεσίας, με στόχο την ενίσχυση της ομαδικής λειτουργίας και τη στήριξη της συμμετοχικότητας στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων (Μαθησιακός Στόχος A1). 

·                 Να κατανοούν και να επιδεικνύουν συνεργατική λήψη κλινικών αποφάσεων, βασισμένη σε τεκμηριωμένες πρακτικές και την διεπιστημονική συνεισφορά των μελών της ομάδας (A2). 

·                 Να αναλύουν υποθέσεις ασθενών χρησιμοποιώντας τη συλλογιστική της διεπιστημονικής σκέψης και τις αντίστοιχες τεχνικές (interprofessional reasoning) προκειμένου να συνδιαμορφώνουν σχέδια φροντίδας βασισμένα στις ανάγκες των εξυπηρετούμενων. 

 

Ενότητα A2 Συνεργατική Ομάδα Εργασίας 

 

Αντικείμενο ενότητας: Στην ενότητα αυτή θα αποκτήσουν βασικές δεξιότητες συνεργατικής εργασίας και συντονισμού σε διεπιστημονικές ομάδες υγείας και κοινωνικής φροντίδας στην κοινότητα. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·                 Nα συνδιαμορφώνουν κοινούς στόχους και να εργάζονται συλλογικά για την επίτευξή τους. 

·                 Nα εφαρμόζουν τεχνικές δυναμικής ομάδας ώστε να δημιουργούν θετικό και παραγωγικό κλίμα συνεργασίας. 

·                 Nα αξιολογούν κριτικά τη λειτουργία της ομάδας και τη δική τους συμβολή για συνεχή βελτίωση. 

·                 Nα σχεδιάζουν και να οργανώνουν έργο, διαμορφώνοντας προτεραιότητες και κατανομή πόρων για αποτελεσματική ομαδική επίτευξη. 

 

Ενότητα A3 Διαχείριση Συγκρούσεων  

 

Αντικείμενο ενότητας: Στην ενότητα αυτή θα εντοπίζουν και να αναλύουν συγκρούσεις εντός των διεπιστημονικών ομάδων, κατάλληλες στρατηγικές επίλυσης, πρόληψης και διαχείρισης, με στόχο τη διατήρηση θετικού και λειτουργικού ομαδικού κλίματος. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·                 Να εντοπίζουν, να επιλέγουν και να εφαρμόζουν κατάλληλες στρατηγικές για τη διαχείριση συγκρούσεων εντός της διεπιστημονικής ομάδας. 

·                 Να αναλύουν τις συγκρούσεις ομάδας και τα αίτιά τους, αξιοποιώντας την συναισθηματική νοημοσύνη και τον αναστοχασμό ως εργαλεία κατανόησης και παρέμβασης. 

 

Ενότητα B1 Αποτελεσματική Διατομεακή Επικοινωνία 

 

Αντικείμενο ενότητας: Στην ενότητα αυτή θα εφαρμόζουν την Closed-Loop Communication – CLC ώστε να ενδυναμωθεί η συνεργασία και η ασφάλεια στον χώρο εργασίας, μειώνοντας παρεξηγήσεις και λάθη κατά την επικοινωνία. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·                 τη μεταφορά πληροφοριών με ακρίβεια, 

·                 την ομαδική επικοινωνία με σαφήνεια, 

·                 και τη χρήση μιας κοινής γλώσσας μεταξύ επαγγελματιών υγείας διαφορετικών ειδικοτήτων. 

 

Ενότητα B2 Ρόλοι και Αναστοχαστική πρακτική 

 

Αντικείμενο ενότητας: Στην ενότητα θα καλλιεργήσουν επαγγελματική συνείδηση και συνεργατικότητα ως μέλη των διεπιστημονικών ομάδων στην κοινότητα. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·                 Να αναγνωρίζουν και να εφαρμόζουν κοινές αξίες, σκοπούς και στόχους της διεπιστημονικής ομάδας στην κοινότητα. 

·                 Να υιοθετούν και να εφαρμόζουν έναν κοινό επαγγελματικό και δεοντολογικό  κώδικα εντός της ομάδας. 

·                 Να διακρίνουν, περιγράφουν και σέβονται τους ρόλους, τις ευθύνες και την εξειδίκευση των άλλων μελών της ομάδας. 

·                 Να αναπτύσσουν νοοτροπία συνεχούς επαγγελματικής βελτίωσης με βάση την ενημέρωση από την πιο πρόσφατη επιστημονική γνώση. 

·                 Να είναι ανοικτοί στη μάθηση και στην ανταλλαγή εμπειριών εντός διεπιστημονικής ομάδας. 

 

2.  Προσωποκεντρική και Πολιτισμικά Ευαίσθητη Φροντίδα

 

Ενότητα C1 Ανθρωποκεντρική προσέγγιση στην υγεία 

 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή επικεντρώνεται στην υιοθέτηση μιας ολιστικής, εξατομικευμένης προσέγγισης στην φροντίδα υγείας λαμβάνοντας υπόψη τις βιοψυχοκοινωνικές διαστάσεις του ατόμου. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:  

·                 Να περιγράφουν και να εφαρμόζουν το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο υγείας με βάση τη Διεθνή Ταξινόμηση Λειτουργικότητας (ICF). 

·                 Να πραγματοποιούν, σε συνεργασία με την διεπιστημονική ομάδα υγείας και κοινωνικής φροντίδας στην κοινότητα, ολιστική αξιολόγηση των αναγκών και στόχων του ατόμου, προάγοντας την αυτονομία, ανεξαρτησία, ευημερία και ποιότητα ζωής. 

·                 Να σχεδιάζουν εξατομικευμένα πλάνα φροντίδας, προσαρμοσμένα στις ανάγκες και αξίες κάθε ατόμου. 

 

Ενότητα C2 Τεχνικές αποτελεσματικής επικοινωνίας  

 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα εστιάζει στην ανάπτυξη αποτελεσματικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων με στόχο την ενδυνάμωση και ενεργό συμμετοχή των ασθενών και των οικογενειών τους στη λήψη αποφάσεων για την υγεία τους. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη σαφή και κατανοητή παροχή πληροφοριών για διαγνώσεις, θεραπευτικές επιλογές και σχέδια φροντίδας. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·                 Να περιγράφουν και να εφαρμόζουν στρατηγικές και τεχνικές επικοινωνίας που διευκολύνουν την κατανόηση από ασθενείς, φροντιστές ή μέλη οικογένειας σχετικά με διαγνώσεις, θεραπευτικές επιλογές και πλάνα φροντίδας. 

 

Ενότητα C3 Κουλτούρα Ασφάλειας 

 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα επικεντρώνεται στην ενίσχυση μιας κουλτούρας ασφάλειας και εμπιστοσύνης στις διεπιστημονικές ομάδες υγείας και κοινωνικής φροντίδας στην κοινότητα, με σκοπό την πρόληψη σφαλμάτων, την αναγνώριση κινδύνων και την ηθική και υπεύθυνη πρακτική στον χώρο της υγείας, ιδιαίτερα στην κατ’ οίκον φροντίδα. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι θα είναι σε θέση: 

·                 Να περιγράφουν και να εφαρμόζουν τα ηθικά και επαγγελματικά πρότυπα που διέπουν τη λειτουργία των διεπιστημονικών ομάδων υγείας και κοινωνικής φροντίδας στην κοινότητα. 

·                 Να χρησιμοποιούν κατάλληλα εργαλεία για την αναγνώριση και καταγραφή σφαλμάτων, κινδύνων και περιστατικών που είναι δυνατόν να οδηγήσουν σε απώλειες. 

·                 Να αναλύουν κρίσιμα περιστατικά σε επίπεδο ομάδας, εντοπίζοντας σφάλματα και απειλές, και να προτείνουν διορθωτικές ενέργειες. 

 

Ενότητα C4 Πολιτισμική Ευαισθησία 

 

 Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή προωθεί την ανάπτυξη δεξιοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας και ευαισθησίας, προκειμένου οι επαγγελματίες υγείας και κοινωνικής φροντίδας να ανταποκρίνονται σύμφωνα με τις αξίες, ανάγκες και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες των εξυπηρετούμενων. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·                 Να αναγνωρίζουν, επιλέγουν και αναπτύσσουν στρατηγικές για αποτελεσματική διαπολιτισμική επικοινωνία, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των εξυπηρετούμενων. 

·                 Να εντοπίζουν και να αξιολογούν τις ανάγκες των εξυπηρετούμενων. λαμβάνοντας υπόψη τις πολιτισμικές τους αξίες, αντιλήψεις και προτιμήσεις, προσαρμόζοντας ανάλογα τις παρεχόμενες υπηρεσίες. 

 

Ενότητα C5 Ανισότητες στην Υγεία 

 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή επικεντρώνεται στην κατανόηση των αιτιών και επιπτώσεων των ανισοτήτων στον τομέα της υγείας μεταξύ διαφορετικών πληθυσμιακών ομάδων. Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα εξετάσουν πώς κοινωνικοοικονομικοί, πολιτισμικοί και δομικοί παράγοντες επηρεάζουν την πρόσβαση, την ποιότητα και τα αποτελέσματα της φροντίδας υγείας. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·                 Να περιγράφουν τις αιτίες (π.χ. φτώχεια, ρατσισμός, κοινωνικός αποκλεισμός, έλλειψη πρόσβασης) και τις συνέπειες (π.χ. κακή υγεία, χαμηλότερη ποιότητα ζωής, κοινωνικές ανισότητες, περιθωριοποίηση) των ανισοτήτων στην υγεία μεταξύ διαφόρων πληθυσμιακών ομάδων. 

 

Ενότητα C5 Ενδυνάμωση των Χρηστών/στριών  Υπηρεσιών Υγείας 

 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή επικεντρώνεται στην ενεργή συμμετοχή του/της χρήστη/στριας υπηρεσιών στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων και στον σχεδιασμό της φροντίδας υγείας και κοινωνικής φροντίδας. Δίνεται έμφαση στον σεβασμό των αξιών, των συναισθημάτων και των γνωστικών διεργασιών του κάθε ατόμου, προωθώντας σχέσεις συνεργασίας και εμπιστοσύνης. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·  Να διαμορφώνουν κοινούς στόχους με το εξυπηρετούμενο άτομο λαμβάνοντας υπόψη τις αξίες, τα συναισθήματα και τις γνωστικές διεργασίες του ως βασικές παραμέτρους. 

·  Να εφαρμόζουν στρατηγικές ενδυνάμωσης, που επιτρέπουν στους/στις χρήστες/στριες να συμμετέχουν ενεργά στις αποφάσεις για την υγεία τους, καθώς και στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του εξατομικευμένου πλάνου φροντίδας. 

·  Να καλλιεργούν σχέσεις υποστήριξης, σεβασμού και εμπιστοσύνης με τους/τις χρήστες/στριες, τους/τις φροντιστές/στριες, την οικογένεια ή άλλα σημαντικά πρόσωπα, προάγοντας μια ενδυναμωτική σχέση. 

 

  3. Ψηφιακή Υγεία και  Διαχείριση Δεδομένων

Eνότητα D1 Ψηφιακές Ικανότητες και Εγγραματοσύνη 

Ενότητα D1a Ψηφιακή Εγγραματοσύνη 

Αντικείμενο ενότητας: Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα αναπτύξουν βασικές ψηφιακές δεξιότητες που απαιτούνται στο σύγχρονο πλαίσιο παροχής υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας. Ειδικότερα, θα μάθουν να αξιολογούν τα οφέλη και τους περιορισμούς των ψηφιακών τεχνολογιών για την ενίσχυση της ανθρωποκεντρικής φροντίδας, να εντοπίζουν, αναλύουν και αξιολογούν ψηφιακές πληροφορίες και δεδομένα με κριτική σκέψη, και να χρησιμοποιούν αποτελεσματικά διαδικτυακά εργαλεία. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:  

·       Να αξιοποιούν ψηφιακές τεχνολογίες για αποτελεσματικότερη, πιο συντονισμένη και ασφαλή φροντίδα. 

·       Να αναλύουν και να αξιολογούν την αξιοπιστία και εγκυρότητα ψηφιακών δεδομένων. 

·       Να χρησιμοποιούν υπολογιστές, tablets, smartphones και διαδικτυακές εφαρμογές με επαγγελματισμό και ασφάλεια προς τους εξυπηρετούμενους/ες. 

D1.β Βασικές Ψηφιακές Ικανότητες 

Αντικείμενο ενότητας: Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα εξοικειωθούν με τη χρήση βασικών λογισμικών γραφείου που ενισχύουν την προσωπική παραγωγικότητα και την αποτελεσματικότητα στην εργασία. Θα μάθουν να χρησιμοποιούν επεξεργαστές κειμένου, λογιστικά φύλλα, βάσεις δεδομένων και λογισμικά παρουσιάσεων για την οργάνωση, ανάλυση και επικοινωνία πληροφοριών σε επαγγελματικά περιβάλλοντα υγείας και φροντίδας.  Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·       Να δημιουργούν, επεξεργάζονται και μορφοποιούν έγγραφα κειμένου (Word). 

·       Να οργανώνουν και αναλύουν δεδομένα με χρήση λογιστικών φύλλων (Excel). 

·       Να δημιουργούν και να χρησιμοποιούν βασικές βάσεις δεδομένων (Access ή ισοδύναμα). 

·       Να σχεδιάζουν και να παρουσιάζουν περιεχόμενο με σαφήνεια και επαγγελματισμό (PowerPoint). 

Ενότητα D2 Ψηφιακά αρχεία, μητρώα και ασφάλεια δεδομένων

Αντικείμενο ενότητας: Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα εξοικειωθούν στις βασικές αρχές διαχείρισης ψηφιακών δεδομένων υγείας, συμπεριλαμβανομένων των μητρώων, των συστημάτων αποθήκευσης και ροής δεδομένων, της ασφάλειας πληροφοριών και της συμμόρφωσης με τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων (GDPR). Θα κατανοήσουν τις νομικές και ηθικές υποχρεώσεις που διέπουν την προστασία της ιδιωτικότητας και της εμπιστευτικότητας των χρηστών/στριών των υπηρεσιών υγείας. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·       Να εφαρμόζουν νομικά και δεοντολογικά πρότυπα στην ηλεκτρονική επικοινωνία και διαμοιρασμό ευαίσθητων δεδομένων. 

·       Να προστατεύουν την ιδιωτικότητα και την ασφάλεια των δεδομένων υγείας βάσει βέλτιστων πρακτικών και του GDPR. 

·       Να αναγνωρίζουν τις πολιτισμικές και ηθικές διαστάσεις της χρήσης δεδομένων υγείας και να εξασφαλίζουν την ποιότητά τους. 

·       Να αξιολογούν την αξιοπιστία, εγκυρότητα και καταλληλότητα των δεδομένων που χρησιμοποιούνται για την προάσπιση της υγείας και της κοινωνικής φροντίδας. 

Ενότητα D3 Πηγές και εργαλεία

Ενότητα D3a  Σχεδιαστική Σκέψη και Εργαλεία Επίλυσης Προβλημάτων 

Αντικείμενο ενότητας: Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα εξοικειωθούν με την επιλογή και αποτελεσματική χρήση ψηφιακών εργαλείων γενικής χρήσης (όπως πλατφόρμες συνεργασίας, εργαλεία επικοινωνίας και κοινής χρήσης αρχείων), που παρόλο που δεν είναι σχεδιασμένα ειδικά για την υγεία, μπορούν να ενισχύσουν την ομαδική εργασία και την παροχή φροντίδας. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:   

·       Να κατανοούν τις φάσεις της σχεδιαστικής σκέψης (εμπάθεια, ορισμός προβλήματος, ιδέες, πρωτότυπα, δοκιμή). 

·       Να χρησιμοποιούν τεχνολογίες που διευκολύνουν την επικοινωνία και το συντονισμό της ομάδας. 

·       Να εφαρμόζουν καλές πρακτικές στη χρήση εργαλείων για την ανταλλαγή πληροφοριών με ασφάλεια και αποδοτικότητα. 

Ενότητα D3β Ψηφιακά Συστήματα Υγείας στην Κλινική Πρακτική 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή εστιάζει στη χρήση ψηφιακών συστημάτων διαχείρισης υγείας, όπως τα Ηλεκτρονικά Αρχεία Υγείας (EHRs) και άλλες εξειδικευμένες εφαρμογές για την υποστήριξη της κλινικής και κοινοτικής φροντίδας, της πρόληψης και της εκπαίδευσης των ασθενών. Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες που ενισχύουν την ασφάλεια, την αποτελεσματικότητα και την καινοτομία στην καθημερινή τους επαγγελματική πρακτική. 

Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:       

·       Να χρησιμοποιούν με επάρκεια τα Ηλεκτρονικά Αρχεία Υγείας (EHRs) και τα Πληροφοριακά Συστήματα Νοσοκομείων για την ορθή καταγραφή, πρόσβαση και διαχείριση των δεδομένων υγείας. 

·       Να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία και εφαρμογές σχεδιασμένες ειδικά για την υγειονομική περίθαλψη, όπως εφαρμογές για την ενίσχυση της συμμόρφωσης στη θεραπεία, την εκπαίδευση ασθενών ή την παροχή ψηφιακών θεραπειών. 

Ενότητα D3γ Τεχνητή Νοημοσύνη στην Υγεία 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή επικεντρώνεται στην κατανόηση των δυνατοτήτων της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) για την ενίσχυση της ολοκληρωμένης φροντίδας υγείας. Δίνεται έμφαση στις εφαρμογές της ΑΙ στη λήψη αποφάσεων, στη διάγνωση, στην πρόβλεψη κινδύνων και στην προσωποποιημένη φροντίδα. 

Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:     

·  Να αναγνωρίζουν τις σύγχρονες και μελλοντικές εφαρμογές της ΑΙ στην παροχή φροντίδας υγείας. 

·  Να εξετάζουν τις δυνατότητες της ΑΙ για τη βελτίωση της ποιότητας, της ασφάλειας και της αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών. 

·  Να αναγνωρίζουν τις ηθικές, νομικές και πρακτικές προκλήσεις που σχετίζονται με τη χρήση της ΑΙ στην υγεία. 

Ενότητα D4 Τηλεϊατρική και Ψηφιακά Εργαλεία Υγείας 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή επικεντρώνεται στην κατανόηση, αξιολόγηση και εφαρμογή υπηρεσιών τηλεϊατρικής, όπως η τηλεσυμβουλευτική, η απομακρυσμένη εξέταση, η τηλεπαρακολούθηση και η κατ’ οίκον φροντίδα μέσω τεχνολογίας. Οι εκπαιδευόμενοι/ες θα αποκτήσουν πρακτικές δεξιότητες χρήσης πλατφορμών τηλεϊατρικής και κατανόηση των κριτηρίων επιλογής και εφαρμογής της κατάλληλης υπηρεσίας για κάθε περίπτωση. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:     

·       Να χρησιμοποιούν λειτουργικά τις διαθέσιμες πλατφόρμες τηλεϊατρικής. 

·       Να διακρίνουν τους διαφορετικούς τύπους τηλεϊατρικής και να αξιολογούν ποιος τύπος είναι κατάλληλος για τις ανάγκες κάθε χρήστη/ασθενή. 

·       Να επιλέγουν και να εφαρμόζουν κατάλληλες μεθόδους και βέλτιστες πρακτικές για την αποτελεσματική παροχή τηλεϊατρικών υπηρεσιών. 

 Ενότητα E1 Διαχείριση της ομάδας για την παροχή φροντίδας σε τοπικό επίπεδο 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή επικεντρώνεται στη συντονισμένη παροχή υπηρεσιών υγείας και κοινωνικής φροντίδας μέσω της ομαλής μετάβασης και της συνέχειας της φροντίδας. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:  

·  Να περιγράφουν και να εφαρμόζουν στρατηγικές για την ολοκληρωμένη κοινωνική και υγειονομική φροντίδα, διασφαλίζοντας ομαλή μετάβαση και συνέχεια της φροντίδας μεταξύ διαφορετικών πλαισίων. 

·  Να διευκολύνουν και να υλοποιούν εσωτερικές και εξωτερικές παραπομπές εντός της διεπιστημονικής ομάδας στην κοινότητα για την απρόσκοπτη παροχή υπηρεσιών. 

·  Να χρησιμοποιούν οργανωτικά και λειτουργικά εργαλεία για την υποστήριξη χρονίως πασχόντων και την ολοκληρωμένη υποστήριξη ασθενών με πολυεπίπεδες ανάγκες φροντίδας. 

Ενότητα E2 Αξιολόγηση των υπηρεσιών ολοκληρωμένης φροντίδας 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή στοχεύει στην ενίσχυση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών φροντίδας μέσω της αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας και της ενσωμάτωσης της φωνής των χρηστών/στριών. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·  Να εφαρμόζουν μεθόδους αξιολόγησης τεχνολογιών υγείας (HTA) για την εκτίμηση της αποτελεσματικότητας, της αποδοτικότητας και της ποιότητας των ολοκληρωμένων υπηρεσιών φροντίδας, με τη χρήση δεικτών. 

·   Να ενσωματώνουν την ανατροφοδότηση και τις εμπειρίες των χρηστών/στριών υπηρεσιών στον σχεδιασμό, την παροχή και τη βελτίωση των υπηρεσιών στις κοινοτικές υπηρεσίες με στόχο την ενίσχυση της ποιότητας της φροντίδας. 

Ενότητα E3 Προώθηση Καινοτομίας και Ανακατανομής Ρόλων (Task Shifting) 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή προάγει τις ικανότητες κριτικής σκέψης, καινοτομίας, περιβαλλοντικής συνείδησης και την ανακατανομή καθηκόντων (task shifting) σε διεπιστημονικές ομάδες στην κοινότητα, ενισχύοντας τον μετασχηματισμό της υγειονομικής φροντίδας μέσω σύγχρονων και αποτελεσματικών προσεγγίσεων. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·  Να αναπτύσσουν δεξιότητες κριτικής σκέψης στην κλινική πρακτική για την επίλυση σύνθετων προβλημάτων. 

·  Να καλλιεργούν κουλτούρα καινοτομίας και ανοικτή σκέψη και στάση για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. 

·  Να εφαρμόζουν βασικές πράσινες δεξιότητες στην καθημερινή πρακτική για την υγεία, με περιβαλλοντική ευαισθησία. 

·  Να κατανοούν και να συμμετέχουν ενεργά στη διαδικασία ανακατανομής καθηκόντων (task shifting) προς άλλους επαγγελματίες, ασθενείς ή τεχνολογίες. 

Ενότητα E4 Ανατροφοδότηση από τους Χρήστες/στριες Υπηρεσιών Υγείας 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή εστιάζει στη συστηματική συλλογή ανατροφοδότησης από τους χρήστες/στριες υπηρεσιών υγείας για την αξιολόγηση της ικανοποίησής τους και των αποτελεσμάτων των παρεχόμενων υπηρεσιών. Παράλληλα, υποστηρίζει τον προγραμματισμό της ενεργούς συμμετοχής τους και την επιλογή κατάλληλων μεθόδων και εργαλείων αξιολόγησης.  

4. Βασικές Δεξιότητες στον Τομέα της Υγείας

 

Ενότητα F1 Αποτελεσματική επικοινωνία 

 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αυτή επικεντρώνεται στην ανάπτυξη αποτελεσματικών δεξιοτήτων επικοινωνίας, λεκτικής και μη λεκτικής, καθώς και στην κατανόηση της ψηφιακής και της πολιτισμικής πολυμορφίας σε σύγχρονα περιβάλλοντα υγειονομικής περίθαλψης. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση:  

·  Να εφαρμόζουν τεχνικές ενεργητικής ακρόασης και ενσυναίσθησης. 

·  Να εκφράζουν σκέψεις και ανάγκες με σαφήνεια και σεβασμό. 

·  Να ενδυναμώνουν την εμπιστοσύνη των χρηστών/στριών και μελών της ομάδας.  

·  Να αναπτύσσουν επίγνωση πολιτισμικών και διαγενεακών διαφορών στην επικοινωνία μέσω ψηφιακών μέσων, προσαρμόζοντας την προσέγγισή τους στο εκάστοτε κοινό (ασθενείς ή επαγγελματίες υγείας). 

 

Ενότητα F2 Αρχές Ισότητας,   

Διαφορετικότητας &  Συμπερίληψης 

 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα επικεντρώνεται στην αναγνώριση, ενσωμάτωση και ενίσχυση των αρχών της ισότητας, της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης (Equity, Diversity & Inclusion – EDI) στην καθημερινή πρακτική των διεπιστημονικών ομάδων στην κοινότητα, ενισχύοντας ένα εργασιακό περιβάλλον δίκαιο, ασφαλές και χωρίς αποκλεισμούς. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·                 Να κατανοήσουν τις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για την EDI και θα μάθουν πώς να τις ενσωματώνουν στη δική τους επαγγελματική πρακτική, σε συμμόρφωση με ηθικά και νομικά πλαίσια. 

·                 Να διαμορφώνουν ένα περιβάλλον που τιμά τις διαφορετικές απόψεις, εμπειρίες και πολιτισμούς εντός της ομάδας. 

·                 Να αξιοποιούν τις δεξιότητες αυτοπαρατήρησης σχετικά με τις προσωπικές τους προκαταλήψεις και στερεότυπα για τον τρόπο με τον οποίο αυτά επηρεάζουν τη συνεργασία με ανθρώπους από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα. 

 

Ενότητα F3 Πολιτισμική ευαισθησία- Αντιμετώπιση πολιτισμικών εμποδίων

 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα αφορά τη διαχείριση πολιτισμικών εμποδίων στην πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας, μέσω κατάλληλων πόρων και στρατηγικών που προωθούν τον σεβασμό στη διαφορετικότητα και την προσαρμογή των υπηρεσιών στις ανάγκες των κοινοτήτων. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·  Να αναγνωρίζουν και να εφαρμόζουν πρακτικά εργαλεία, όπως υπηρεσίες διερμηνείας, υλικό εκπαίδευσης προσαρμοσμένο σε πολιτισμικές ανάγκες, και προγράμματα ενημέρωσης κοινοτήτων.  

·  Να σέβονται τις πολιτισμικές αξίες τόσο των χρηστών/στριών των υπηρεσιών όσο και των ευρύτερων κοινοτήτων, ενισχύοντας την εμπιστοσύνη στην παροχή φροντίδας. 

 

Ενότητα F4 Διευκόλυνση Πρόσβασης & Ενδυνάμωση Αυτοδιαχείρισης 

 

Αντικείμενο ενότητας: Η ενότητα εστιάζει στην υποστήριξη των χρηστών/στριών υπηρεσιών υγείας για την αποτελεσματική πλοήγηση και πρόσβασή τους σε τοπικά κοινωνικά και υγειονομικά δίκτυα, καθώς και στην ενεργή συμμετοχή τους στη διαχείριση των εξατομικευμένων τους πλάνων υγείας. Πιο συγκεκριμένα, οι εκπαιδευόμενοι/ες θα είναι σε θέση: 

·  Να εφαρμόζουν στρατηγικές που βοηθούν τους χρήστες/στριες να εντοπίζουν και να επιλέγουν τις κατάλληλες διαθέσιμες υπηρεσίες.  

·  Να αξιοποιούν ψηφιακά εργαλεία και υλικό αγωγής υγείας για την ενδυνάμωση της αυτονομίας των χρηστών/στριών στη διαχείριση της υγείας τους, προάγοντας έτσι τη συμμόρφωση και την αποδοτικότητα της φροντίδας. 

 

     

 

Επικοινωνία:

Επικοινωνία: kkoutra@hmu.gr
Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ. ΕΛΜΕΠΑ: kedivim  [at] hmu.gr